Crowd pleaser
Sørg for toiletter!
Tænk over hvor mange toiletter, der er brug for og hvor de skal være placeret. Er der adgang til toiletter i bygninger eller har I brug for at låne eller leje mobile toiletter?
Sørg for at I har ekstra toiletpapir.
Toiletterne bør tilses og rengøres jævnligt under arrangementet.
Find ud af på forhånd hvem man skal kontakte, hvis toiletterne pludselig er stoppet til.
Sørg for musik!
Har I selv udstyr eller skal I låne eller leje udstyr?
Tænk over:
- Hvor skal musikken/højtalere placeres (undersøg om I forstyrrer nogen)
- Hvordan skal playlisten sættes sammen
- Hvornår skal der spilles musik?
- Hvordan skal musik og speaker arbejde sammen?
- Hvor meget skal I betale i Koda-afgift? (Se info her)
Sørg for at der er en mikrofon!
(eller en speaker, der kan råbe rigtig højt)
Hvordan skal speakeren og musikken arbejde sammen?
Tænk over hvad speakeren skal formidle. Det kan fx være:
- Dagens program (det næste der skal ske)
- Info om den arrangerende forening
- Info om arrangementet
- Info om faciliteten
- Info om toiletter, madboder, merchandise m.m.
- Vindere med præmieceremonien.
Sørg for at resultater løbende bliver offentliggjort!
Det er en god idé at have en skærm hvor resultaterne er synlige, eller at printe listerne ud og hænge dem op, så deltagerne kan se deres resultater. På den måde er det let at rette eventuelle fejl i listerne – det skal deltagerne nemlig nok gøre opmærksom på. Er der kommet en pige på drengelisten, opdager I det ikke nødvendigvis selv, men det gør deltagerne!
Opdater listerne, hvis I retter i dem undervejs.
Offentliggør de endelige resultatlister inden præmieoverrækkelsen.
Sørg for at speakeren har resultatlisterne til præmieoverrækkelsen.
Til deltagerne
Hvad har deltagerne brug for undervejs og efter deres deltagelse? Vand og frugt? Sørg for at det er let tilgængeligt for deltagerne.
Til de frivillige
Hvad har de frivillige brug for under arrangementet? Morgenmad, frokost og vand? Sørg for at det er let tilgængeligt for de frivillige. Måske det skal bringes ud til dem på deres poster?
Til tilskuerne
Hvad har tilskuerne lyst til at købe under arrangementet? Snacks, frokost og drikkevarer? Informer tilskuerne om hvad og hvor der sælges mad og drikke.
Det er ofte muligt at få sponsoreret vand, frugt m.m. fra lokale supermarkeder. Tag kontakt til dem i god tid!
Synlighed!
Det er vigtigt at førstehjælpen er synlig. Der bør være et stort flag og førstehjælperne bør bære tydelige veste.
Hvor mange førstehjælpere I har brug for afhænger bl.a. af jeres sport og antallet af deltagere.
Tænk over følgende:
- Er deltagerne børn, voksne, elite, motionister?
- Hvor mange deltagere har I?
- Er der risikofaktorer, I ikke er herrer over (fx glat føre i regnvejr)
Hvilke kvalifikationer førstehjælperne skal have og hvilket udstyr I skal have klar afhænger bl.a. af hvilke typer skader, der er hyppige i jeres sport. Er det hudafskrabninger, knoglebrud eller forvredne led? Kan I klare jer med et par sygeplejersker, kan I måske få forældre til at tage opgaven. Har I brug for samaritter, kan I kontakte Røde Kors her.
Det rigtige udstyr!
Sørg for at have det mest nødvendige førstehjælpsudstyr til rådighed.
Det kan fx være:
- Handsker
- Vand i flaske eller sterilt saltvand 30 mL
- Steril gaze (10×10 cm)
- Primapore eller lignende (ca. 5×5 cm sårpude eller helst forskellige størrelser
- Hypafix fikseringsplaster (1 rulle, 5-10 cm bred) med en sårpude som har en hinde så det ikke klistrer til såret.
- Almindelige plaster
- Isposer
- Elastikforbindinger (6 og/eller 8 cm bredde)
- Leukoplast (eller lignende)
- Micropore 2,5 cm
- Saks
- Trekantstørklæde
- Alutæppe
- Stole
- Båre/seng/massagebriks
- Tæpper
- Hånddesinfektion
- Desinfektionsservietter
- Papirhåndklæder/køkkenrulle
- Kompressforbinding, steril
- Adgang til en hjertestarter
Lav en tydelig zone!
Deltagerne skal opholde sig i en zone tæt på startområdet, så konkurrencen kan afvikles i et godt flow. Sørg for at placere og indrette opholdszonen hensigtsmæssigt.
Opfyld behovet!
Er der behov for at man kan klæde om før og efter arrangementet? Er der behov for badefaciliteter? Sørg for at stille de faciliteter, der er behov for, til rådighed.
Tilladelser og skiltning!
Sørg for at jeres frivillige, deltagerne og tilskuerne kan parkere tæt på jeres facilitet, hvis de kommer i bil. Kontakt evt. facilitetens naboer og få skriftlige aftaler om at deres parkeringspladser kan benyttes.
Sørg for at skilte tydeligt hvor folk kan parkere og beskriv også mulighederne i informationsmateriale, gerne med kort over området.